Aktualności

ADOS-2

Protokół obserwacji do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu

Zachęcamy do skorzystania z możliwości diagnozy w kierunku zaburzeń ze spektrum autyzmu testem ADOS-2.

ADOS-2 stanowi częściowo ustrukturyzowany, wystandaryzowany protokół obserwacji, wykorzystywany w diagnozowaniu osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD).

Dzień walki z depresją – 23 luty

Dziś obchodzimy Międzynarodowy Dzień Walki z Depresją. Według danych Światowej Organizacji Zdrowia, depresja jest jednym z największych wyzwań zdrowotnych na świecie.

Depresja nazywana jest chorobą duszy i ciała. Jest chorobą całego organizmu i podobnie jak nadciśnienie, cukrzyca czy inna choroba przewlekła, może być diagnozowana i skutecznie leczona. Nieleczona często prowadzi do samobójstwa.

Celem obchodów Dnia Walki z Depresją jest upowszechnienie wiedzy na temat tej choroby oraz innych zaburzeń z nią związanych, a także o konieczności jej diagnozowania i podejmowania odpowiedniego leczenia.

Programy edukacyjne

W ramach zajęć ogólnorozwojowych wykorzystujemy programy terapeutyczne do usprawniania procesów poznawczych – uwagi, koncentracji, pamięci roboczej, rozwijania sfery werbalno-językowej, wiedzy ogólnej, procesy logicznego myślenia, koordynacją wzrokowo-ruchowo-słuchową, techniki szkolne – czytanie i pisanie:

program Sokrates,

program edukacyjny Porusz umysł

Terapia – dr Neuronowski

Program Dr Neuronowski® przeznaczony jest dla specjalistów zajmujących się terapią funkcji językowych i innych funkcji poznawczych (pedagogów, neuropsychologów, logopedów, neurologopedów i lekarzy). Adresowany jest także indywidualnym odbiorcom.

Jest możliwość skorzystania z programu dr Neuronowski w ofercie zajęć w Poradni.

DIVA-5

Informujemy o możliwości wykonania diagnozy w kierunku ADHD dla dorosłych – kwestionariusz DIVA-5.

Diagnoza i terapia metodą KATIS

KATIS to program diagnostyczno-terapeutyczny dla dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej. Stworzony w warszawskim Centrum Procesów Sensorycznych – Sensum Mobile przez najlepszych w Polsce specjalistów w zakresie diagnozy i terapii integracji sensorycznej. 

PROGRAM SKIEROWANY JEST DLA DZIECI W WIEKU OD 12 MIESIĄCA ŻYCIA DO 4 LAT i 11 miesięcy.

Stworzony jest do diagnozy dzieci, które mogą mieć zaburzenia procesów sensorycznych. Oprogramowanie jest też swoistym badaniem przesiewowym, które bardzo szybko, w warunkach domowych przekaże dla rodzica rzetelne, bardzo istotne informacje a koszt uzyskania tych informacji będzie dużo niższy niż pełna diagnoza SI, która w wielu przypadkach nie jest potrzebna.

Link do testu weryfikującego zasadność udziału w diagnozie i terapii (na dole strony):

https://katis.pl/rodzice.php

Diagnoza dysleksji rozwojowej u osób dorosłych

Oferujemy możliwość wykonania diagnozy dysleksji rozwojowej dla osób od 16 roku życia oraz dla dorosłych.

 Przewidziane są 2 spotkania diagnostyczne i 1 spotkanie konsultacyjne (opcjonalnie).

Pakiet dyslektyczny obejmuje:

– wywiad,
– badanie inteligencji,
– próby lateralizacji,
– badanie baterią dyslektyczną,
– pisemną opinię.

Zachęcamy do wypełnienia Kwestionariusza Objawów Dysleksji u Dorosłych (KODD) Michael’a Vinegrad’a:

 https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfWeaXpBDA4elSxn1TKkj5Jpvj5D9rBkMpsoFGt9vUgeroZlA/viewform

Diagnoza Stanford-Binet 5

Zachęcamy do skorzystania z możliwości wykonania diagnozy poziomu rozwoju intelektualnego narzędziem Stanford-Binet 5.

Jest to powszechnie stosowany na świecie, indywidualnie przeprowadzany specjalistyczny test oceniający inteligencję i zdolności poznawcze w populacji i w szczególności w grupach specjalnych. Test odpowiedni dla badanych w wieku od 2;0 do 69;11 lat (w tym dla osób z niepełnosprawnością intelektualną). 

 Oferujemy wykonanie diagnozy w celu przedłożenia dokumentów w sprawie uzyskania:

orzeczenia o niepełnosprawności,

oceny potrzeb dziecka w kontekście Wczesnego Wspomagania Rozwoju,

oceny potrzeb w kontekście kształcenia specjalnego.

Diagnoza dysleksji rozwojowej, dysortografii, dysgrafii, dyskalkulii

Oferujemy możliwość wykonania diagnozy dysleksji rozwojowej, dysortografii, dysgrafii i dyskalkulii dzieci szkolnych od III klasy szkoły podstawowej.

Dzieci młodsze diagnozowane są pod kątem ryzyka występowania dysleksji rozwojowej.

Przewidzane są 2 spotkania z dzieckiem i 1 z Rodzicem (opcjonalnie).

Pakiet dyslektyczny obejmuje:

wywiad z uczniem i Rodzicem,

badanie inteligencji,

próby lateralizacji,

badanie baterią dyslektyczną,

sprawdzian zasad ortograficznych,

analizę zeszytów ucznia,

pisemną opinię.

TONI-4 Niewerbalny Test Inteligencji

Informujemy o możliwości wykonania diagnozy Niewerbalnym Testem Inteligencji TONI-4, który mierzy inteligencję ogólną u osób:

– z populacji ogólnej,

– w grupach specjalnych (osoby z całościowymi zaburzeniami rozwoju, osoby nie- i niskowerbalne, osoby z niepełnosprawnościami motorycznymi) 

– u osób niepolskojęzycznych.

TONI jest niewerbalnym, nieobciążonym kulturowo testem służącym do pomiaru inteligencji ogólnej.

Został opracowany do badania osób:

– z populacji ogólnej

– z problemami natury komunikacyjnej (m.in. osoby z zaburzonym lub opóźnionym rozwojem mowy, osoby z mutyzmem, imigranci nieposługujący się sprawnie językiem polskim, osoby z całościowymi zaburzeniami rozwoju) słuchowej (osoby niesłyszące) i ruchowej (m.in. porażenie mózgowe, niedowłady kończyn górnych, ograniczenia ruchowe wynikające z różnego typu chorób i zaburzeń)

– z odmiennych od polskiego kręgów kulturowych.

Grupa wiekowa: 5;0 – 69;11

Tomatis Infinite, Forbrain i Soundsory

Tomatis® Infinite, Forbrain® i Soundsory®.

Każde z tych urządzeń ma swoje unikalne cechy.

 Tomatis® Infinite to osobiste słuchawki do Metody Tomatisa® dla klientów. Zostały one zaprojektowane przez TOMATIS DEVELOPPEMENT S.A., do użytkowania przed, w trakcie i po zakończeniu treningu. Stosowane są głównie wraz z TalksUp® w ramach zindywidualizowanych sesji słuchowych. Ponadto, słuchawki zawierają 3 wbudowane programy uniwersalne: program przygotowawczy, „Warm-up”, którego głównym celem jest wprowadzenie do muzyki i parametrów Metody Tomatisa®, oraz 2 programy utrwalające, zwane „Follow-up”. Te ostatnie pełnią rolę uzupełniającą w stosunku do pracy z TalksUp® i utrwalają efekty indywidualnych programów. Słuchawki Tomatis® Infinite umożliwiają również pracę na pętli słuchowo-głosowej. W tym zakresie oferują te same funkcje, co Forbrain®. Główna różnica polega na tym, że Forbrain® transmituje dźwięk jedynie poprzez przewodnictwo kostne, podczas gdy Tomatis® Infinite transmituje dźwięk poprzez przewodnictwo kostne ORAZ powietrzne, co gwarantuje jeszcze wydajniejsze działanie.

Forbrain®: działanie ukierunkowane na pętlę słuchowo-głosową

Słuchawki Forbrain® działają przy wykorzystaniu pętli słuchowo-głosowej. Nie zawierają wstępnie nagranych programów i przekazują dźwięk tylko za pomocą przewodnictwa kostnego. Słuchawki te nie są zatem narzędziem, które umożliwią Państwa klientom przeprowadzenie całkowicie spersonalizowango treningu słuchowego. Ich ustawienia są „uniwersalne”. Słuchawki Forbrain® są produktem firmy Sound for Life Sp. z o.o.

Soundsory®: trening słuchowy sensoryczno-motoryczny łączony z ćwiczeniami ruchowymi

Słuchawki Soundsory® działają głównie na układ przedsionkowy i czuciowo-ruchowy. Zawierają tylko jeden program, a jego żywa muzyka sprawia, że ciało chce się poruszać i podążać za jej rytmem. Ich działanie jest znacznie łagodniejsze niż działanie Metody Tomatisa® i nie mogą być wykorzystywane do prowadzenia pełnego treningu Tomatisa®. Słuchawki Soundsory® są produktem marki Sound for Life

Szczególnie polecane przy problemach z integracją sensoryczną, równowagą, napięciem mięśniowym., koordynacją ruchową

Ważne w poprawianiu kondycji  osób starszych na poziomie ruchu ale i słuchowym.

Przesiewowe badania uwagi słuchowej

Zachęcamy do skorzystania z możliwości wykonania badań przesiewowych dla małych dzieci audiometrem Magic.

W formie:

– indywidualnych badań w Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej /ul. Filarecka 17/2/

– badań na terenie Państwa przedszkola

Badanie pozwoli na dokonanie oceny :

– prawidłowości lub trudności w wysłuchiwaniu częstotliwości 125 – 8000 Hz drogą powietrzną i kostną,

– uwagi słuchowej:  nastawienia na słuchanie, umiejętności reagowania na usłyszany dźwięk, nadwrażliwości słuchowej

– wskazanie ewentualnych powodów trudności w kształtowaniu się sfery słuchowej, równowagi i sfery emocjonalno-społecznej

Po zakończonym badaniu wyniki wraz z propozycją dalszego postępowania terapeutycznego zostaną omówione Rodzicom/Opiekunom.

Koszt badania wraz z omówieniem /indywidualnie/ – 150 zł.

Koszt badania wraz z omówieniem /na terenie przedszkola/ – do uzgodnienia.

Koszt opinii po wykonanym badaniu dodatkowo płatny.

W przypadku większej ilości badań na terenie przedszkola i uzasadnieniem terapii, jest możliwość przeprowadzenia sesji terapeutycznej z użyciem sprzętu do treningów słuchowych według Tomatisa /wymagana zgoda Rodziców/.

Dla poinformowania Rodziców o celu i przebiegu treningów, możemy przeprowadzić szkolenie dla Rodziców z przedstawieniem sposobu przeprowadzenia diagnozy i sprzętu do terapii.

CDI2 – Zestaw Kwestionariuszy do Diagnozy Depresji u Dzieci i Młodzieży

Zachęcamy do korzystania z możliwości diagnozy symptomów depresji Zestawem Kwestionariuszy do Diagnozy Depresji u Dzieci i Młodzieży autorstwa Marii Kovacs.

Narzędzie zostało opracowane w celu określenia zakresu syndromu depresyjnego, na który składają się poziom afektu /nastrój depresyjny/ oraz funkcjonowanie dziecka /w środowisku szkolnym, rówieśniczym, rodzinnym/. Kwestionariusze wypełniane są przez Dziecko, Rodzica oraz Nauczyciela, co pozwala na całościową i obiektywną ocenę trudności Dziecka.

KOLD – Karty Oceny Logopedycznej Dziecka

Zachęcamy do skorzystania z możliwości diagnozy rozwoju mowy dziecka testem KOLD – Karty Oceny Logopedycznej Dziecka.

   Test służy do oceny najważniejszych obszarów mowy dziecka w wieku od 1 miesiąca życia do ukończenia 9 roku życia.

Badanie KOLD obejmuje 12 grup wiekowych w następujących obszarach: rozumienie mowy, nadawanie mowy, reakcje słuchowe, narządy mowy, artykulację i sprawność narządów artykulacyjnych (od 2 roku życia) oraz umiejętności pragmatyczno-społeczne (od 3 roku życia). 

    Dodatkowo na podstawie testu można dokonać oceny motoryki dużej, sprawności grafomotorycznej (w tym: chwytu, tempa pisania i nacisku narzędzia pisarskiego), percepcji wzrokowej, pamięci wzrokowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz ustalenie modelu lateralizacji.

KORP – Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego

Zachęcamy do skorzystania z możliwości diagnozy rozwoju mowy dziecka testem KORP – Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego.

   Test jest przeznaczony do oceny rozwoju dziecka. Pozwala na ustalenie, czy diagnozowane dziecko rozwija się harmonijnie oraz zgodnie z oczekiwaniami rozwojowymi określonymi w ramach każdego przedziału wiekowego. Narzędzie jest standaryzowane i normalizowane na populacji dzieci polskich.

Badanie testem umożliwia diagnozę dzieci w 13 grupach wiekowych w sferach:

A. Rozwój ruchowy
B. Motoryka precyzyjna i lateralizacja
C. Spostrzeganie wzrokowe i koordynacja wzrokowo-ruchowa
D. Komunikowanie się i mowa
E. Emocje i relacje społeczne
F. Funkcje behawioralne
G. Wiedza i umiejętności – obszar oceniający umiejętności przedszkolne i szkolne (dla dzieci w wieku od 3;0 do 9;11 r.ż.)

Zachęcamy do skorzystania z możliwości oceny funkcjonowania dzieci od 3 do 5 roku życia testem

IDS-P Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w Wieku Przedszkolnym.

Test składa się z 18 testów badających sześć różnych sfer rozwoju dziecka, takich jak: Zdolności poznawcze (testy: Percepcja wzrokowa, Uwaga selektywna, Pamięć fonologiczna, Pamięć wzrokowo-przestrzenna, Rozumowanie przestrzenne, Rozumowanie pojęciowe, Pamięć słuchowa);  Umiejętności psychomotoryczne (testy: Motoryka, Manipulacja, Koordynacja wzrokowo-ruchowa), Kompetencje społeczno-emocjonalne (test Kompetencje społeczno-emocjonalne); Matematyka (test Rozumowanie logiczno-matematyczne), Język (testy: Mowa czynna, Słownik, Mowa bierna). Motywacja (test Odraczanie nagrody, skale: Wytrwałość, Satysfakcja z osiągnięć).

Test IDS-P może być wykorzystany do oceny poziomu inteligencji, określenia mocnych i słabych stron dziecka (na przykład w związku z planowaniem oddziaływań reedukacyjnych i wychowawczych), do wskazania dzieci najbardziej zdolnych, o dużych możliwościach intelektualnych.